Washington Post uncovers fake Roy Moore story ‘sting’

0
6
Washington Post uncovers fake Roy Moore story 'sting'


Image copyright
Getty Images

Image caption

The newspaper said a woman claiming to be the victim of abuse by US politician Roy Moore was part of a sting operation

The Washington Post says it has uncovered a failed “sting operation” by a group trying to peddle a sensational but false story to its journalists.

A source told the newspaper she had been impregnated as a teenager by US politician Roy Moore.

The Post said its research debunked her story, and that she worked for a group called Project Veritas, which it said “targets the mainstream news media”.

The group said the Washington Post was reporting “an imagined sting”.

But in an email sent to US followers – including journalists – it admitted its “investigative journalist” had had their cover blown.

The Washington Post said it was originally approached by a woman the day after it published allegations that US Senate candidate Roy Moore had once initiated a sexual encounter with a 14-year-old girl.

The woman, who used a fake name, claimed to have had a sexual relationship with Mr Moore when she was 15. “She said that she got pregnant, that Moore talked her into an abortion and that he drove her to Mississippi to get it,” the newspaper said of the conversations.

Project Veritas has posted a series of tweets claiming to expose bias at the Washington Post. It claimed the newspaper was attempting to divert attention by inventing the “sting operation” story.

But many journalists on social media claimed the attempt to prove the Washington Post had published unverified claims had backfired – and showed the opposite.

Media ‘lies and deceit’

The Washington Post reporter conducted a series of interviews over two weeks with a woman who revealed her name as Jaime Phillips.

It said “she repeatedly pressed Post reporters to give their opinions on the effects that her claims could have on Moore’s candidacy if she went public”.

But the Post did not publish a story about the unsubstantiated claims.

Instead, it noted that Ms Phillips had said she lived in Alabama only for a summer while a teenager, but her phone number had an Alabama area code. It reported that it also could not verify her background story about where she worked.

According to the Post, researchers also found a fundraising page from a person with the same name who said they were moving to New York having “accepted a job to work in the conservative media movement to combat the lies and deceit of the liberal MSM [mainstream media]”.

At the next meeting, the Post said its reporter confronted Ms Phillips about the possible links, and brought videographers, eventually telling her she was being recorded.

Ms Phillips told the Post she was not working with any organisation that targets journalists.

It reported that after several minutes Ms Phillips ended the conversation, and Post staffers then followed Ms Phillips to the offices of Project Veritas.

The newspaper published video of the interview, and Ms Phillips’ previous off-the-record comments. Its executive editor, Martin Baron, defended the unusual move, saying the agreement was “solicited in maliciously bad faith”.

An ‘imagined sting’

Project Veritas says its mission is to “investigate and expose corruption”.

Its founder, James O’Keefe, has a criminal record for a previous “sting” in 2010, when he entered a senator’s office in a federal building under a false identity. He was sentenced to three years’ probation, a fine, and 100 hours of community service.

On the same day as the Washington Post story, Mr O’Keefe published videos showing the newspaper’s staff discussing editorial decisions.

He said the “floundering” paper was “spending a tonne of time and money trying to turn the tables on Project Veritas, talking about an imagined sting”.

Video footage, apparently shot by a hidden camera, appeared to show Post staff members question the criticism of the Trump administration by the newspaper’s editorial board, and say the president boosts reader numbers.

Another video claimed to show a “confrontation” with a Post reporter outside the offices of Project Veritas, showing Mr O’Keefe chase down the reporter refusing to answer questions about the Project Veritas videos, which had not been released at the time.

The Washington Post uploaded its own, longer recording of the same encounter.

It showed reporter Aaron C Davis, who believed he was there for an arranged interview with Mr O’Keefe. When Mr O’Keefe did not answer questions about Ms Philips or possible connections with Mr Moore and the Republican party, Mr Davis announced he was leaving.

Dr Paul Lashmar, a journalism lecturer at London’s City University with a background in investigative journalism, said both groups have a valid stance.

With its “clearly political rather than journalistic agenda”, an organisation like Project Veritas is only beholden to its own ethical standards, he said, and for journalists, “it’s a very useful process, to know there are people out there ready to embarrass you if you don’t check out your story.”

Equally, he thinks it is “perfectly reasonable” of the Washington Post to release the details of off-the-record conversations – so long as it is done with care.

But “if someone is trying to entrap you, then it removes any duty of protection for that source,” he said.





Source link

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here